logo.fwlogo_whitelogo.fwlogo.fw
  • Start
  • Adrianna
  • Blog
  • Książka “Oswoić raka”
  • Umów wizytę
    • Adrianna Sobol
    • Małgorzata Bajko
    • Aleksandra Dryzner
    • Anna Drozd
    • Justyna Kurek-Matysiak
    • Julia Kowalska
    • Agata Nowakowska-Pawełek
    • Maja Czerwińska
  • Szkolenia
    • Szkolenia indywidualne
      • Rak i co dalej?
      • Profilaktyka onkologiczna
      • Mindfulness od podstaw – techniki redukcji stresu
      • W trosce o chorego pracownika
      • Jak być dobrym wsparciem w obliczu choroby nowotworowej?
    • Szkolenia dla firm
      • W trosce o chorego pracownika – jak być dobrym wsparciem?
      • Profilaktyka onkologiczna
      • Zdrowie zaczyna się w głowie
      • Zespół wtórnego stresu pourazowego
      • Komunikacja personelu medycznego z pacjentem onkologicznym
  • Sklep
  • Kontakt
0

0,00 zł

PLATFORMA SZKOLENIOWA
✕

Postanowienie noworoczne

Opublikowane przez Adrianna Sobol on 11 stycznia 2022

Nie, to nie błąd w tytule – postanowienie noworoczne w liczbie pojedynczej jest tu celowym zabiegiem. W popkulturze od lat dominuje trend na nieustanne samodoskonalenie, przez co utrwalona została fraza „postanowienia noworoczne” – w liczbie mnogiej, bo jak już nad sobą pracować to na wszystkich płaszczyznach, jeden cel to za mało, mamy kolejne 365 dni do wykorzystania! Konfrontując to podejście, w tym artykule chcę Was namówić do zrezygnowania z maksymalizmu i wybrania tylko jednego postanowienia, na którym skupicie się przez kolejne miesiące. 

Nowy rok = nowy ja?

Wraz z końcem kalendarzowego roku, temat świąt, kolęd i makowca ustępuje wszechobecnemu wątkowi postanowień noworocznych. Dlaczego jako społeczeństwo wyznaczyliśmy sobie umowny moment na rozpoczęcie wszelkich życiowych zmian i jakim cudem wciąż tę tradycję praktykujemy? Odpowiedź zdaje się leżeć w koncepcie „świeżego startu” („Fresh start effect”), naukowo opracowanym przez Katherine Milkman w 2014 roku. Wnioski? Ludzie mają tendencję do brania się za zmiany i postanowienia w momentach, gdy ma miejsce czasowy punkt orientacyjny – na przykład urodziny, początek tygodnia czy miesiąca, lub właśnie tytułowego roku. Wpływa to na podwyższoną motywację i adrenalinę, które pomagają zacząć nowy nawyk lub wprowadzić zmianę w życie. 

Nie wszystko na raz 

Badania wykazują, że osoby obierające jeden cel na raz mają większe szanse na jego osiągnięcie niż gdy mamy do czynienia z kilkoma. Zamiast zabierać się jednocześnie za rozpoczęcie medytacji, zrzucenie 10 kilogramów, zaprzestanie palenia i naukę hiszpańskiego, wybierzmy jeden cel, na którym skupimy naszą uwagę. Mamy wtedy o wiele większe szanse na jego osiągnięcie, metoda ta ułatwia także śledzenie postępów i wpływa pozytywnie na nasze poczucie samozadowolenia. Jak może nam się złudnie wydawać, nie posiadamy nieograniczonych zasobów uwagi, a nasz mózg też ma swoje limity. W sytuacji, gdy narzucimy sobie kilka odrębnych celów, w dodatku zupełnie od siebie różnych, bardzo prawdopodbne jest, że nie osiągniemy większych sukcesów w żadnym z nich. 

Zacznij od głowy   

Zanim przejdziemy do planowania, warto zastanowić się, dlaczego zależy nam na konkretnym celu i czy na pewno obieramy właściwą drogę ku jego realizacji. Co przez to rozumieć? Na przykład, jeśli od lat borykamy się z wizją i próbami schudnięcia, a nieustannie ponosimy porażkę, należy zadać sobie szczere pytanie, dlaczego wciąż nam na tym zależy. Czy z uwagi na aspekty zdrowotne? Dla lepszej samooceny? Bo mamy wrażenie, że będziemy wtedy szerzej akceptowani? Wnioski, do których dojdziemy okażą się kluczowe: może zamiast kolejnego karnetu na siłownię potrzebujemy udać się psychoterapię, która pomoże odkryć psychiczne przyczyny, dlaczego ten cel jest dla nas tak ważny? 

Innym przykładem może być postanowienie rzucenia palenia: co kryje się za naszą potrzebą sięgnięcia po kolejnego papierosa? Nawyk? Brak ciekawszego zajęcia w przerwie w pracy? Czy może potrzeba rzucenia palenia nie wychodzi od nas samych a od partnera/rodzica/członka rodziny, który nas do tego namawia? Tylko, gdy szczerze zastanowimy się, co konkretnie chcemy osiągnąć i dlaczego, będziemy w stanie wyznaczyć kroki potrzebne ku jego realizacji.

Podziel cel na mniejsze

Gdy już mamy jasną wizję tego, co chcemy osiągnąć i dlaczego nam na tym zależy, rozpracujmy nasze postanowienie na szereg mniejszych. Pomoże to w uniknięciu zero-jedynkowego podejścia (sukces/porażka), które jest wrogiem jakichkolwiek działań: możemy bowiem osiągnąć sukces w 50%, 75% czy 80% i to jest już powód do dumy! Dzięki mniejszym celom, możemy jasno widzieć na jakim jesteśmy etapie i motywować się w chwilach zwątpienia, a także skupiać się wyłącznie na kolejnym kroku i nie czuć się przytłoczeni. Ważne: w naszych mniejszych celach koniecznie uwzględnijmy ramy czasowe!

Przykłady?

  • Rozpoczęcie regularnych ćwiczeń i poprawa kondycji -> Rozpoczęcie z jednym 30-minutowym treningiem w tygodniu przez okres trwania stycznia, następnie minimum dwa na tydzień w lutym, w marcu utrzymanie tej rutyny, odkrycie nowego sportu w kwietniu i tak dalej. 
  • Zrzucenie 10 kilogramów przed końcem 2022 -> Zrzucenie jednego kilograma w ciągu 2 pierwszych tygodni stycznia, kolejnego przed końcem miesiąca, kolejnych dwóch w lutym i reszty z zaplanowanego celu (najlepiej rozpisać plan w notatkach lub kalendarzu, aby jasno go zobrazować).
  • Nauka języka obcego -> Rozpoczęcie od codziennych 5 minut słuchania podcastu/czytania listy słówek przez pierwszy tydzień, ustalenie celu na kolejne 2 tygodnie, np.: „Ostatniego dnia lutego będę w stanie się przedstawić się po francusku w 5 zdaniach złożonych” albo: „Ostatniego dnia marca będę umiał/-a przeczytać pół strony artykułu po hiszpańsku”.

Każda porażka to szansa na poprawę

Pamiętajmy, że droga do celu rzadko jest linearna i częściej przypomina sinusoidę – nie róbmy sobie wyrzutów, gdy trafimy na gorszy moment. Są one nieodłącznym elementem towarzyszącym rozwojowi, a nasz dyskomfort to znak, że podejmujemy się czegoś nowego. Mam nadzieję, że powyższe rady okażą się dla Was pomocne, a 2022 będzie rokiem, który Was pozytywnie zaskoczy, wzruszy lub ucieszy! 

Udostępnij
0
Adrianna Sobol
Na co dzień pracuje z pacjentami przewlekle chorymi, ich opiekunami, współpracownikami oraz personelem medycznym. Popularyzuje wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowotnej, tworzenia przyjaznych warunków pracy dla osób przewlekle chorych, wsparcia ich bliskich oraz komunikacji lekarza z pacjentem.

Powiązane wpisy

6 stycznia 2023

To światełko na końcu tunelu, to badanie kolonoskopowe, które powinieneś zrobić!


Czytaj dalej
28 października 2022

Czy środki chemiczne prostujące włosy mogą zwiększać ryzyko zachorowania na raka macicy?


Czytaj dalej
2 września 2022

Czy aktywnością fizyczną można obniżyć ryzyko przedwczesnej śmierci?


Czytaj dalej

logo_white
zdrowiezaczynasięwgłowie.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.

2020-2022. Adrianna Sobol
Polityka prywatności | Regulamin sklepu
PLATFORMA SZKOLENIOWA
0

0,00 zł

✕

Logowanie

Nie pamiętasz hasła?

Stworzyć konto?

Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}