logo.fwlogo_whitelogo.fwlogo.fw
0

0,00 zł

PLATFORMA SZKOLENIOWA
  • Adrianna Sobol
  • Współpraca
  • Poradnia psychologiczna
    • Adrianna Sobol
    • Aleksandra Dryzner
    • Justyna Kurek-Matysiak
    • Maja Czerwińska
    • Katarzyna Wójtowicz
    • Magdalena Kuczmarska
    • Joanna Stępień
    • Małgorzata Awtani
    • Marzena Dzieciątkowska
    • Małgorzata Połowska
    • Beata Bilska
  • Szkolenia
    • Dla firm
    • Dla klientów indywidualnych
    • Dla personelu medycznego
  • Sklep – szkolenia online
  • Psychoonkologia
  • Podcasty
  • Książka
  • Blog
  • Kontakt
✕

Psychologiczne aspekty adherencji

Opublikowane przez Adrianna Sobol on 14 czerwca 2021

W pojęciu adherencji chodzi o specyficzny typ zachowania niektórych pacjentów, który polega na niestosowaniu się do zaleceń medycznych. Zdarza się, że chorzy omijają pewne dawki leków, całkowicie je odstawiają lub wręcz dobierają inne leki, bez konsultacji z lekarzem. 

Poczucie dezorientacji

Jest to przede wszystkim konsekwencja poczucia skrajnego zagubienia, jakie towarzyszy niektórym pacjentom już od momentu postawienia diagnozy. Oczywiście, każdy chory na chorobą nowotworową czuje się skrajnie zdezorientowany w tej całkowicie nowej sytuacji, są jednak osoby, które kompletnie nie mogą się w niej odnaleźć. Podkreślić należy, że dzieje się tak pomimo tego, że cały czas znajdują się pod  ścisłą kontrolą placówki medycznej i lekarza prowadzącego. Stały kontakt ze szpitalem i lekarzem nie oznacza jednak, że współpraca z nim układa się dobrze. 

Świadomość osoby chorej

Często, lekarz rozmawiając z pacjentem nie ma powodów, aby nabrać wątpliwości, co do poziomu jego świadomości pacjenta w kwestii sytuacji chorobowej. Dopiero, kiedy zada mu pytanie na temat konkretnych zagadnień, dotyczących jego choroby oraz o to, czego się od niego oczekuje, wychodzi na jaw jego całkowita niewiedza. Okazuje się, że pacjent nie zrozumiał tego, co usłyszał w czasie konsultacji medycznych, nie zdaje sobie sprawy ze swojej sytuacji chorobowej, nie rozumie terminologii lekarskiej, bądź co najgorsze, rozumie ją źle. Oczywiście, weryfikowanie wiedzy pacjenta, czyli upewnienie się, że zrozumiał, na jakim etapie jest jego choroba i czego się od niego oczekuje powinno być stałym elementem konsultacji medycznych. Z drugiej strony pacjent powinien być zawsze świadom, że najważniejszym jego wkładem w proces leczenia są szczerość i otwartość. Nigdy nie może mieć obaw, aby przyznać się, że czegoś nie zrozumiał. 

Partnerskie podejście do relacji lekarz-pacjent

Brak partnerskiej relacji i niezdolność zrozumienia tego, co mówi lekarz prowadzi również często do podważenia jego pozycji specjalisty w oczach pacjenta. Zagubiony chory stara się samemu zdobyć wiedzę o chorobie i zwraca się w stronę alternatywnych autorytetów. Konsekwencją może być  przejęcie przez pacjenta kontroli i decydowanie o elementach terapii, bez informowania o tym lekarza.   

Partner
Udostępnij
0
Adrianna Sobol
Na co dzień pracuje z pacjentami przewlekle chorymi, ich opiekunami, współpracownikami oraz personelem medycznym. Popularyzuje wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowotnej, tworzenia przyjaznych warunków pracy dla osób przewlekle chorych, wsparcia ich bliskich oraz komunikacji lekarza z pacjentem.

Powiązane wpisy

Blog Zdrowie zaczyna się w głowie/ Martyna MAtyjek/ Aleksandra Matyjek/ Rak trzustki
21 listopada 2024

O leczeniu raka trzustki i mocy wsparcia- opowiada Martyna Matyjek, koordynatorka leczenia chorującej na raka trzustki mamy, Aleksandry Matyjek.


Czytaj dalej
8 lipca 2024

Utrata włosów podczas choroby nowotworowej- Przewodnik po zakupie peruki


Czytaj dalej
12 lutego 2024

O tym, jak przełamywać stereotypy


Czytaj dalej

zdrowiezaczynasięwgłowie.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.

2020-2024. Adrianna Sobol
Polityka prywatności | Regulamin sklepu
PLATFORMA SZKOLENIOWA
0

0,00 zł

✕

Logowanie

Nie pamiętasz hasła?

Stworzyć konto?

Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}